جمعه, شهریور ۳۰, ۱۴۰۳
مقالات

حسادت

✍️ خواهر پریسا :

حسادت یکی از امیال انسانی می باشد که در بین انسان ها رایج است. در رابطه با این مسأله که داشتن حس حسادت و حسد ورزیدن از کجا سرچشمه می گیرد و به چه معنا می باشد، در ادامه توضیح خواهیم داد. حسادت به این معنی است که ما از هر چیزی که داریم احساس رضایت نمی کنیم. به طور مثال به زندگی روحانی دیگران و یا عطیه هایی که خداوند در زندگی آنها قرار داده است  و یا حتی به طرز فکر و داشته های شخصی آنها حسادت بورزیم.

در این زندگی زمینی، انسان ها همیشه در معرض خودبینی، غرور خودپرستی، حسادت و تخریب دیگران و حتی خودشان قرار گرفته اند که ریشه هیچ کدام از این امیال از خداوند نمی باشد بلکه این امیال نفسانی است و فقط با در نظر گرفتن راه خداوند و مشارکت در کلام خداوند است که می توانیم این امیال را سرکوب نماییم و هر روز، خود را بیشتر به شباهت عیسی مسیح درآوریم و در تقدس زندگی کنیم.

اینکه ما به داشته های شخصی دیگران، چه مادی و چه معنوی حسادت کنیم و چشم بد داشته باشیم، فقط و فقط به خودمان ضربه سختی وارد خواهیم کرد؛ زیرا تمامی این امیال نفسانی چنانچه تحت کنترل خودمان نباشد، نه تنها به دیگران آسیب  وارد خواهد کرد بلکه کاملا زندگی خودمان را تحت تاثیری بس عمیق قرار خواهد داد.

کلام خداوند در اول قرنتیان ۳:۳ می فرماید:

«چون شما هنوز هم  نفسانی هستید، وقتی حسادت و نزاع در میان شما هست، آیا این نشان نمی دهد که نفسانی هستید و مثل سایر مردم رفتار می کنید؟»

کلام خداوند در بخشهای زیادی به حسادت و دیگر امیال نفسانی اشاره کرده است و ما به خوبی می دانیم که هر کدام از این امیال که  پرورش یابد، مانند یک جرقه آتش در انبار کاه عمل می کند ولی وقتی ما تمام تمرکز خود را بر راهی که حقیقت می باشد بگذاریم، در پیشگاه خداوندمان عیسی مسیح سرافراز خواهیم شد. هر شخصی که به خداوند ایمان دارد و رهرو راه او باشد، قطع به یقین تمام تمرکز خود را در راه محبت به دیگران خواهد گذاشت چرا که مهمترین اصل در کلام خداوند محبت است و حسادت و امیال دیگر هیچ جایی در محبتی که خداوند توسط یگانه پسرش به ما داده، نخواهد داشت. بعضی وقتها این امیال نفسانی از نظر خودمان گناه نمی باشد چرا که اعتقاد داریم خدشه ای به زندگی دیگران وارد نمی کنیم در صورتیکه تمام تبعات خودخواهی و حسادت های ما متوجه خودمان می باشد. بدن ما کالبد روح القدس است و هر کار و یا حسی که باعث رنجش  روح القدس باشد، گناه محسوب خواهد شد. ما در شریعت نیستیم زیرا توسط عیسی مسیح از شریعت بیرون آمده ایم ولی باید زندگی ما در تقدس بگذرد تا زمانی که در پیشگاه خداوند در آسمان به جلالی که از ما خواسته شده برسیم.

غلاطیان ۵: ۱۹-۲۰ می فرماید:

« کارهای طبیعت نفسانی آشکارند: زنا، ناپاکی، هرزگی، بت پرستی، افسونگری، دشمنی، ستیزه جویی، رشک، خشم، خودخواهی، اختلافات، دسته بندی، حسادت، مستی، عیاشی و امثال اینها »

کلام خداوند حقیقتا زنده می باشد و بدون شک، بهترین منبع برای آموختن راه و روش درست زندگی کردن است. کلام خداوند به دفعات بیان کرده است که هر کسی که این کارها را بجا آورد، در پادشاهی خداوند نصیبی نخواهد داشت.

حسادت کردن به دیگران، نشان دهنده این است که ما از وضعیتی که در آن هستیم و از داشته هایمان راضی و خوشحال نیستیم و همیشه حس حسادت به زندگی و داشته های دیگران را در قلب خود می پرورانیم. در صورتی که کلام خداوند می گوید به داشته های خود قانع باشید و به دیگران حسد نورزید.

چه زندگی ها که در پس همین حسادت از هم پاشیده شد و چه زندگی ها که به نابودی انجامید و قطعا شخصی که به زندگی خود قانع نباشد، در این میان ضرر خواهد کرد.

در دعا باشیم که خداوند هر آنچه را که  از خودش نیست از ما دور کند و ما را در راه و راستی، حقیقت و آزادگی، توسط روح القدس راهنمایی کند و هر روزه از خداوند درخواست کنیم حس بد امیال نفسانی ما را سرکوب کند و به جای آن محبت به دیگران و عشق و دوستی و بنا کردن خودمان و دیگران را به ما عطا نماید که حقیقتا بهترین و درست ترین راه ها، در حضور خداوند زندگی کردن و در تقدس روز به روز به شباهت مسیح درآمدن می باشد.

در دعا باشیم و از خدای روح القدس بخواهیم که در ما کار کند و با او صحبت کنیم چنانچه کلام خداوند درغلاطیان ۵: ۲۲ می فرماید:

« اما ثمره ای که روح القدس به بار می آورد، محبت، خوشی، آرامش, بردباری، مهربانی و خیرخواهی، وفاداری.

پس نتیجه می گیریم کسانی که با عیسی مسیح متحد می شوند و متعلق به او هستند، هر چه که در وجود عیسی مسیح نیست و تمام امیال نفسانی و هوس بار را در وجود خود خواهند کشت و در راه و راستی پیشرو می شوند و در بنا کردن همدیگر پیش قدم هستند.

فیض و شالوم خداوند با شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *