جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
مقالات

با زبان خود گناه نکنید

✍️ خواهر پریسا:

زبان تنها راه ارتباطی با دیگران می باشد. این اولین موهبت خداوند است که به وسیله آن حتی می توان بهشتی در روی زمین ساخت. زبان قدرت دارد و ما با  گفتار خود می توانیم مانند شمشیر دو دم عمل کنیم. شاید این موضوع خیلی ساده به نظر برسد ولی مهمترین و دشوارترین اصل انسان است. اینکه می گوییم با زبان خود گناه نکنیم به این معنی می باشد که کلام قدرت دارد. می توانیم با همین زبان خداوند را جلال دهیم و یا با همین زبان می توانیم قلبی را بشکنیم و از یاد خداوند دور کنیم. می توانیم مژده خوش انجیل را به دیگران برسانیم و برعکس می توانیم انسان ها را فرسنگ ها از وجود و حضور خداوند دور کنیم.

در کتاب امثال فصل ۱۰ آیه  ۳۱-۳۲ می فرماید:

۳۱- مردم نیکوکار از روی حکمت صحبت می کنند، اما زبان شریران بریده خواهد شد.

۳۲- مردم نیکوکار با مهربانی صحبت می کنند اما سخن شریران همیشه موجب رنجش است.

سوال اینجاست چرا زبان؟

گفتار ما قدرتی است که برای آفرینش در دست داریم. زبان از طرف خداوند به ما داده شده است.

از طریق گفتار ما می توانیم نیت درون خود را بازگو کنیم. از طریق صحبت کردن با هر زبانی که حرف می زنیم، می توانیم خالق بهترین و یا بدترین مباحث دنیا شویم. از طریق زبان می توانیم زندگی شخصی را بسازیم و یا زندگی یک شخص را از بین ببریم.

در واقع ما با صحبت های خود خالق زندگی زمینی خود و دیگران هستیم، چه نیت ها که در پس همین گفتار خفته و چه اندیشه ها که با همین زبان به واقعیت خواهد پیوست.

کلام خداوند مانند تیغ بران بر جان یک شخص خواهد نشست. چون در کلام خداوند قدرت وجود دارد، پس این موهبت از طرف همان خداوندی به ما داده شده است که خود گویای آغاز کلمه بوده است.

هر آنچه ما آرزو می کنیم و یا فکر می کنیم و بعد به آن عمل می کنیم از طریق همین کلمه به واقعیت خواهد پیوست. ما انسان ها تنها موجودات روی زمین هستیم که از موهبت زبان برخوردار هستیم. هیچ موجود دیگری در روی زمین قادر نیست مانند انسان ها صحبت کند.

پس چه بهتر که با گفتار خود، خالق بهترین ها برای جلال نام خداوند باشیم و با زبان خود گناه نکنیم، گناهی که منجر به شکست زندگی دیگران و یا حتی کشتار انسان های دیگر باشد. قدرت زبان در تمام دوره های زندگی انسان ها به وضوح قابل دیدن می باشد. چه انسان ها که با گفتار خود سرمنشأ جنگی خونین در بین دولت ها و ملت ها بوده اند و اگر به تاریخ نگاه کنیم، می توانیم به راحتی این موضوع را درک کنیم. جنگ هایی که فقط با گفتن و بعد از آن عمل کردن به وجود آمده و جان میلیون ها انسان را گرفته است.

اینکه می گوییم زبان موجب جنگی خونین می شود فقط  از یک بعد به آن نگاه کرده ایم، از بعدهای دیگر کلام نیز که باعث کشتن انسانی بدون خونریزی می شود نیز بارها و بارها شنیده و دیده ایم.

بصورت مثال به شخصی بگوییم ایمان تو واقعی نیست، تو نمی توانی فرزند خداوند باشی و یا به کنایه و با حس حقارت به دیگران نگاه کنیم.

امثال ۱۰: ۱۱ می فرماید:

« سخنان شخص نیک چشمه حیات است، اما سخنان شخص زورگو، ظلم و شرارت را پنهان می کند»

و همچنین امثال ۱۳:۱۰ می فرماید:

« مردم فهمیده از روی شعور حرف می زنند ولی مردم نادان باید تنبیه شوند.»

صحبتی که از نیت درونی ما سرچشمه می گیرد می تواند یک انسان دیگر را به نابودی بکشاند. زبان یک نشانه و یا یک نماد نیست بلکه یک نیرو می باشد، اقتداری که خداوند به انسان داده، برای ارتباط برقرار کردن و اندیشیدن. استفاده نادرست از آن و استفاده درست از آن، از هر لبه این شمشیر دو دم استفاده کنید یک انسان را به زوال و یا به جلالی که خداوند خواستار اوست می رسانیم.

با گفتار خود می توانیم زیبایی را به خودمان و یا اطرافیانمان هدیه دهیم و خالق بهترین لحظات با حضور قدوس خداوند باشیم. زبان ممکن است ما را دربند قرار دهد و زندانی برای ما بسازد که هر کسی را نیز در این زندان در کنار خودمان محبوس نماید و یا می تواند بهشتی برای خود و کسانی که با آنها روبرو خواهیم شد بسازد.

استفاده غلط از زبان می تواند زندگی یک فرد و یا افراد زیادی را به نابودی بکشاند و با همین استفاده غلط، هواداران زیادی را در کنار خود جمع کرده و با قدرتی که در کلام می باشد به سمت نابودی خود و دیگران بکشاند. ترس دیگران را می توان با همین کلام در بر گرفت و کنترل کرد، مانند یک لیدر که با کلام خود به راحتی لشکری را تحت سلطه خود نگه می دارد.

ذهن انسان ها اندیشه های زیادی را می پروراند و از طریق زبان، آن اندیشه ها را شکوفا می کند. پس مواظب باشیم در ذهن خود اندیشه های درست از کلام خداوند را بپرورانیم که در زمان برداشت محصول از طریق کلام، خالق زیباترین ها برای جلال نام خداوند باشیم و به آن مرحله از جلالی که خداوند از فرزندانش انتظار دارد برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *