جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
مقالات

چرا خدا دعای من را جواب نداد؟

✍️ برادر ادی:

گاهی اوقات ممکن است برای کسی دعا کرده باشیم و نه تنها او شفا نگرفته بلکه حال او بدتر هم شده است! چرا خدا جواب نداد؟

خداوند در کتاب مقدس، خودش را شفا دهنده معرفی می کند:

……، زیرا من یهوه شفا دهنده شما هستم. (خروج۱۵: ۲۶)

همچنین در یوحنا ۱۴:۱۴، عیسی مسیح می فرماید: «اگر چیزی به نام من بخواهید آن را انجام خواهم داد.» در ادامه در یوحنا ۱۶: ۲۳ می فرماید: «اگر کسی از پدر چیزی در نام من طلب کند خواهد یافت.»

در عهد قدیم و جدید ما شاهد شفاها، زنده شدن مردگان و ….هستیم. حالا چرا خدا دعای ما را برای شفا اجابت نکرد؟

اولین و مهم‌ترین چیزی که ما باید بدانیم این است که خدا محبت است و آنچه از طرف او بیاید، نیکویی مطلق است. آرزوی هر پدر و مادری خوشبختی و سعادت فرزندانش است و برای این امر، از هیچ چیز نیکویی کم نمی گذارند. اما گاهی اوقات بچه ها تقاضاهایی می کنند که پدر و مادر صلاح نمی دانند انجام بدهند و اینجا، شکایت بچه ها شروع می شود که شما چون ما را دوست ندارید این کار را برای ما انجام ندادید! می بینیم که پاسخ ندادن به یک تقاضا بنا به صلاحدید، تمام محبتهای والدین را زیر سوال می برد. در رابطه ما با خدا نیز همین طور است و وقتی درخواستی می کنیم، آن هم به طریقی که خودمان انتظار داریم و انجام نمی‌شود، گله و شکایت ما شروع می گردد.

مثلاً وقتی بیمار هستیم، تمام روزهایی که سالم بودیم را فراموش می کنیم. وقتی درد داریم، تمام روزهایی که بی درد بودیم را فراموش می کنیم. وقتی احتیاج داریم، تمام روزهایی که محتاج نبودیم از یادمان می‌رود. باید بدانیم مهم نیست در چه شرایطی هستیم، بلکه خدا ما را دوست دارد.

طبق کلام خدا، پاسخ ندادن به دعای ما می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

۱- وجود گناه در زندگی ما

کلام خدا در یعقوب ۵: ۱۶ می فرماید: «پس نزد یکدیگر به گناهان خود اعتراف کنید و برای یکدیگر دعا کنید تا شفا یابید. دعای شخص پارسا، با قدرت بسیار عمل می‌کند.»

۲-ضعف ایمان

در انجیل متی ۱۷:۱۷، عیسی مسیح شاگردان را برای کم ایمانیشان و اینکه نتوانسته بودند شخص مریض را شفا دهند، توبیخ می‌کند و می فرماید:

« ای نسل بی ایمان و منحرف، تا به کی با شما باشم و تحملتان کنم؟ او را نزد من آورید.»

۳-مغایرت با خواست خدا

این مطلب را در قسمتهای بسیاری از کلام خدا می بینیم که مهم‌ ترین آن، دعای شخص خود عیسی مسیح در متی۲۶: ۳۹ و در باغ جتسیمانی بود که چون با اراده و خواست خداوند مغایرت داشت، اجابت نشد و عیسی با فروتنی پذیرفت.

۴-شک و تردید

کلام خدا در یعقوب۱: ۶- ۷ می فرماید: «اما با ایمان درخواست کند و هیچ تردید به خود راه ندهد، زیرا کسی که تردید دارد، چون موج دریاست که با وزش باد به هر سو رانده میشود. چنین شخص نپندارد که از خداوند چیزی خواهد یافت.»

۵-نیت و انگیزه بد

کلام خدا در یعقوب ۴: ۳ می فرماید:

« آنگاه نیز که درخواست می‌کنید، نمی یابید، زیرا با نیت بد درخواست می‌کنید تا صرف هوسرانیهای خود کنید.»

در کلام خدا دعاهای دیگری هم از افراد بزرگی مثل موسی، یونس، ایوب، داوود، ایلیا و….هست که پاسخ داده نشد. همچنین پولس رسول چندین بار برای بیماری خودش دعا کرد و خداوند فرمود فیض من تو را کافیست. خدا دعای آنها را در آن زمان، به طریقی که آنها می خواستند جواب نداد ولی ما امروز بعد از سالها، در کلام خدا به زیبایی می خوانیم و می فهمیم که خدا بهترین را برای همه اینها خواسته بود و اگر جواب نداد، چیز بهتری را برای آنها در نظر داشت.

ما هم باید بدانیم که خدا بهترین را برای ما در نظر دارد و به زمان نیکو انجام خواهد داد.

این است اطمینانی که در حضور او داریم که هر گاه، چیزی بر طبق اراده وی درخواست کنیم، ما را می شنود و اگر می دانیم که هر آنچه از او درخواست کنیم ما را می شنود، پس اطمینان داریم که آنچه از او خواسته ایم، دریافت کرده ایم. (اول یوحنا۵: ۱۶-۱۷)

ما نمی دانیم گاهی اوقات دعاهای ما چطور پاسخ داده می شود بنابراین هیچ وقت امیدمان را از دست نمی دهیم. این را بدانید که صد در صد خداوند هر دعایی را پاسخ می‌دهد، اما نه به طریق ما بلکه به طریقی که خودش صلاح می داند و این را بدانیم که او خوشبختی و سعادت همه ما را می خواهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *